Agronomics logo Affärsinformation för lantbruksföretagare
Du är inte inloggad.




Vad skriver vi om?
AGRONOMICS EFTERSNACK ETANOL EUROPA EXPORT/IMPORT FJÄDERFÄ FODER GRISAR KINA KONFERENS KYCKLING LIVSMEDEL MARKNAD MJÖLKPULVER NYTT PÅ AGRONOMICS NÖTKÖTT SOJA SPANNMÅL STATISTIK SUPPLY/DEMAND SVERIGE/FINLAND VETE
Mina råvaror Mina råvaror
Valutor

Årets Eftersnack 2013

2013-12-31
Tjohoo 2014 - Året jag äntligen gjorde massor av saker jag velat länge men inte mäktat med. Så hoppas jag att jag i framtiden kommer att minnas det kommande året. För att försäkra mig om att inte misslyckas tjuvstartade jag redan 2013.
 
På min önskelista har det under flera år bland annat stått; fler internationella samarbeten, differentiera produkten, återuppta internationella konferenserna, en Frida Olsson fast på foder, riktig semester... Och en hel massa saker till fast dom är hemlisar:-)
 
Äntligen nr 1
Ballast av dem alla är nog avtalet med Strategie Grains, det som gav oss rätten att varje månad skriva ett referat av deras analys över konsumtionen av spannmål och proteiner till foder i Europa. Foder är vegetabilieproduktionens enskilt största ”kund” så analyserna är ju värdefulla för både animalie- och vegetabilie- producenter/handlare. Och - De ger oss massor av flugor i en enda smäll! Världens mest kompetenta analys av variationerna i storleken på Europas animalieproduktion + den varierande tillgången till olika foderråvaror + foderindustrins reaktion/förändrade inköpsbeteende som baseras på varierande prisdifferenser mellan olika foderråvaror + som sagt var, efterfrågan på spannmål från största kundsegmentet. Inte nog med att vi fick till ett unikt avtal, när andra ”plankar” småsegment av Strategie Grains analyser tar vi en hel med gott samvete, dessutom gav avtalet en brilliant ingång till….
 
Äntligen nr 2
Agronomics internationella konferenser som äntligen återuppstår! Andrée Defois, Strategie Grains VD, blir en av huvudtalarna. Jag har själv hört henne flera gånger och är därför bombsäker på att vi med hennes hjälp kan leverera ett konferensinnehåll som åhörarna kan omvandla till tryggare eller ökad lönsamhet i sina företag. Vi har tidigare arrangerat fyra konferenser men lyckades aldrig täcka kostnaderna och lade dem på is år 2004. Nu hoppas jag innerligt att tiden hunnit ikapp oss och för att försäkra mig om att vi inte, ännu en gång, får för oss att vår tid bör investeras i något annat istället så har vi både bokat upp och betalat konferenslokalen.  Boka gärna upp den i din kalender också! Den 13 mars i Stockholm, lite mer info finns här.
 
Äntligen nr 3
Uuuu va mycket tid! Som under åren gått till att fundera över våra olika kundsegments skiftande nytta av Agronomics.  Någonstans måste man ju börja, utan att investera så mycket tid och pengar att man äventyrar den existerande kundnyttan. Tack! En vecka efter lanseringen av ”Large”, tillägget som gör det möjligt att själv växla mellan om man vill se diagrammen och tabellerna i SEK eller i € och att kopiera diagrammen för inklistring i egna presentationer, tackade den första kunden ja. Positiva upplevelser ger blodad tand så ge oss bara lite tid att landa i den här så kommer förhoppningsvis ytterligare ett segment.
 
Snart äntligen
Varför uppfattas det inte som roligt, intressant, givande att investera tid i sina foderkostnader? Majoriteten av Sveriges animalieproducenter köper fortfarande in fodret genom att lyfta på luren och tala om att "det är slut", dvs utan att ens fråga vad priset är.
 
Trots att vi i fjorton års tid publicerat informationen som ger stöd för beslutet om man vid vart tillfälle ska välja spotpriset, det fasta priset för leverans om x månader eller det fasta priset för allt man tar emot under de närmsta y månaderna. Under hösten har det i branschen varit mycket prat om konkurrenskraft.  Men det är ju faktiskt tekniskt omöjligt att vara ett offer för prissvängningarna i sin enskilt största kostnadspost och konkurrenskraftig på samma gång! Är man inte villig att investera tid i stora variationer i sin största kostnadspost är det ingen idé att "skruva på något annat”. I Sverige finns duktiga råvaruproducenter, inget kan förbättras så mycket att det kompenserar för en ohanterad prisvariation i fodret. Och i och med att animalieproduktionen är vegetabilieproduktionens enskilt största kundsegment så drabbar en ohanterad prisvariation i fodret därmed båda produktionsinriktningarna. Och konkurrenskraften i hela det svenska lantbruket.
 
Jag har så himla länge velat men inte hittat en Frida Olsson, dvs vår ”egen” växtodlingsrådgivare, fast på foder.  För att bättre anpassa vår information till animalieproduktionens behov.   Nu håller jag alla tummarna för att 90% av det jobbet är gjort!
 
Så... Tack 2013, du gav mig startsträckan. Kom an 2014, nu kör vi!

Jag och mina kolleger önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!
Agronomics/Katarina Gillblad

P.S Ja visst ja – Äntligen nr 4. Tio dagar utan mobiltelefon, Ipad, mail, dator… Med sol, värme och havsutsikt som grädde på moset. Jag kan, av erfarenhet, varmt rekommendera en riktig semester:-)
Relaterade artiklar: EFTERSNACK
Agronomics Scandinavia AB, Skogshemsvägen 1, 181 90 Lidingö

© Utformningen av, och innehållet i, denna tjänst skyddas enligt upphovsrättslagen(SFS 1960:729)
Informationen är konfidentiell och skyddas enligt företagshemlighetslagen (SFS 1990:409)