Agronomics logo Affärsinformation för lantbruksföretagare
Du är inte inloggad.




Vad skriver vi om?
AGRONOMICS EFTERSNACK
Mina råvaror Mina råvaror
Valutor

Årets Eftersnack 2009

2009-12-31
Snart kan även år 2009 läggas till handlingarna. Och här sitter jag med mina tankar som studsar fram och tillbaka mellan framtiden och det år som varit.
 
Jag har precis läst mina gamla nyårsbrev och det är skönt att inse att varje år lämnar något efter sig som känns fantastiskt. Fantastiskt just nu är att Agronomics.se har fler abonnenter än vi hade för ett år sedan. Trots lågkonjunktur och fallande spannmålspriser! För första gången tappar vi inte abonnenter när kundernas lönsamhet minskar – fler följer marknaden även när det är kämpigt – inte bara när det är roligt.
 
Annat som jag inte vill glömma från 2009 är Aktia Sparbank i Finland. Som beslutade sig för att ge ett Agronomicsabonnemang till de kunder som generationsväxlar. En osedvanligt smart idé jag önskar jag hade kommit på själv. Men det var deras egen idé och det finns idag en positiv och tydlig skillnad mellan de tjänster Aktia erbjuder sina kunder om man jämför med deras konkurrenter. Smart! Den sortens skillnad mot konkurrenterna sitter vi väl alla företagare och letar efter.
 
Den mest uppenbara skillnaden mellan Agronomics, som tar betalt för sina tjänster, och de andra, som försöker ha råd att distribuera information gratis, uppfattas initialt sett oftast inte som så positivt. Att 88% av våra kunder förlänger sina abonnemang visar att det funkar långsiktigt men det vore inte helt fel att komma på det där som fick potentiella nya kunder att glatt studsa till och tycka det var bra. Min hjärna har inte gett upp, den letar vidare. Och kanske får jag hjälp utifrån. Det som många frågar mig om jag uppfattar som ett hot, att fler och fler distribuerar information gratis, uppfattar jag som en fantastisk möjlighet. Det som är gratis får fler att börja följa marknaden och på så sätt upptäcker de ganska snart att den informationen inte räcker. Så kämpa på ni ”gratisdistributörer”, vi ser positivt på allt som ökar vår potentiella målgrupp. Jag är övertygad om att ”vem det nu var som sa det” har rätt – Gratis är inte en affärsmodell.
 
Jag tittar bakåt och inser till min glädje/fasa/förvåning att jag, om sex månader, har drivit Agronomics i tio år. För ett par år sedan träffade jag en vän som drivit företag lika länge som jag gjort. Som också startat något som inte fanns innan. Han hade gått back tio gånger så mycket som jag hade gjort och jag minns att jag ändå var lite avundsjuk. Hans ursprungliga dröm var nämligen intakt (han ska förr eller senare konkurrera ut både Aftonbladet och Expressen..) Min hade minskat markant, jamen tre till fyra anställda och bara Sverige kanske får räcka.. Men om sex månader är det dags för Agronomics fas två, och min ursprungliga dröm är tillbaka i sitt ursprungsskick!
 
Jag sitter med världens största trumf på handen! ”Hundåren” ligger bakom oss och idag, till skillnad mot den 1a juni år 2000, har jag hittat 90% av det kanonteam som jag drömde om redan då. Min personliga dröm handlade om att få bygga. Att utveckla de tjänster Agronomics tillhandahåller så att de bidrog till konkurrenskraftigt lantbruksföretagande och en bättre fungerande marknad för jordbruksrelaterade råvaror. Att jag, under de första tio åren, även skulle göra alla de arbetsuppgifter som vi inte hade råd att anställa någon för borde jag ha kunnat räkna ut med smalbenet. Nu fattas bara en person för att Agronomics ”kärna” skall vara komplett. Vi kommer att vara väl förberedda inför 10års jubileet. Jag har aldrig haft bättre förutsättningar för att få leva min dröm.
 
Jag och mina kolleger hoppas att ni alla, på ett eller annat sätt, finns med oss på den resan. Vi önskar er ett riktigt Gott Nytt År.

Agronomics / Katarina Gillblad
Relaterade artiklar: AGRONOMICS | EFTERSNACK
Agronomics Scandinavia AB, Frihamnen Magasin 4, 115 56 Stockholm, Växel: 08-527 810 00

© Utformningen av, och innehållet i, denna tjänst skyddas enligt upphovsrättslagen(SFS 1960:729)
Informationen är konfidentiell och skyddas enligt företagshemlighetslagen (SFS 1990:409)